Meer weten over
lichaamsgericht werken met kinderen?
Affectregulerende Vaktherapie:
Manon, help! Dit is veel te spannend.
Bij binnenkomst zit je naast me op de bank te luisteren naar wat we gaan doen. Je komt al een tijdje bij mij en we werken vanuit het theoretisch raamwerk van de affectregulerende vaktherapie. Het doel is het bevorderen van spanningsregulatie, affectregulatie en emotieregulatie, zodat probleemgedrag verminderd wordt.
Hieronder vind je een prachtig filmpje dat de essentie en de praktijk van affectregulerende vaktherapie illustreert.
Spanningsverhogende ervaringsgerichte activiteit.
In de afgelopen periode heb jij al enorm veel geleerd en grote stappen gemaakt. Echter, de afgelopen weken waren er voortdurend escalaties. De omgeving dringt er bij mij op aan dat het NU echt opgelost moet worden, anders moet je naar het speciaal onderwijs. Ik wil dat graag voorkomen en bedenk een werkvorm waarin je kunt oefenen met het reguleren van emoties. Ik leg het spel ‘Kat en muis’ uit. Ik ben de kat en jij bent de muis die straks stiekem uit zijn kooi zal ontsnappen. De kat pakt de muis als deze niet snel genoeg is. Tijdens het uitleggen van het spel merk ik dat de spanning bij jou toeneemt. Je begint druk te praten en ik zie dat je manieren zoekt om jezelf te kalmeren. Je bouwt zelfs een extra beveiligd muizenhuis waar de kat absoluut niet naar binnen mag. Dit laat je duidelijk zien met een groot hek dat je eromheen bouwt.
Een Tweestrijd: Focus op het Probleemgedrag of op Affectregulatie.
In mijn innerlijke dialoog sta ik voor een dilemma. Ik heb voor deze werkvorm gekozen omdat ik heb gezien dat ‘spannende spelletjes tegen elkaar’ vaak tot escalaties leiden op school en tijdens gymlessen. Leerkrachten hebben me gevraagd hierover na te denken. Ik had gehoopt dat deze spanningsverhogende activiteit je zou helpen bij het beter reguleren van je emoties. Maar nu zie ik dat je twee muizenhuizen hebt gebouwd. Moet ik hierin meegaan en jou volgen, of moet ik proberen het probleem direct op te lossen? Uiteindelijk besluit ik om met jou mee te gaan, je te helpen met het reguleren van je emoties en jou te volgen. Jij verdwijnt in je muizenhuis en ik neem mijn positie in het kattenhuis in. Ik wacht geduldig tot jij aangeeft dat we kunnen beginnen. De tijd verstrijkt en ik vraag me af wat je aan het doen bent.
Plotseling hoor ik je roepen: “Manon, dit is veel te SPANNEND!” Je staat aan de rand van je muizenhuis en wilt zo snel mogelijk naar je beveiligde muizenhuis rennen. Het bevindt zich slechts twee meter bij je vandaan, terwijl ik meer dan 10 meter verderop sta. Je durft niet over te steken.
Delen van gevoelens en keuzes maken.
Wauw, ik ben trots, want wat weet jij dit enorm helder duidelijk te maken. We komen overeen dat ik pas naar je toe kom als je veilig in je beveiligde muizenhuis zit. Vervolgens sprint je weg en duik je in je beveiligde muizenhuis. Ik kom even bij je kijken en je zegt: “Ik heb wel wat eten voor je, maar je mag pas binnenkomen als je belooft me niet te pakken!”
Ik besef me nog meer hoe vreselijk spannend dit voor je is. “Brrrrr…,” zeg ik, “wat is het spannend als de kat en muis geen vriendjes van elkaar zijn! Zullen we vrienden worden in plaats van vijanden?” Je kijkt blij naar me en steekt een duim op. Samen doen we alsof we heerlijke lasagne eten. Voor het beveiligde muizenhuis maken we balanceerplekken en hebben we de grootste lol!
Voorbij probleemgedrag: begrijpen van de essentie achter het gedrag.
Deze ervaring heeft mij als professional een waardevolle eyeopener gegeven. Ik ben blij dat ik niet vasthield aan het direct oplossen van het probleem. Ik werd verleid om te snel te willen gaan, terwijl jij al zulke mooie stappen zet.
Je kunt al ontspannen samen spelen en je gevoelens verwoorden. Rusteloosheid, clownesk gedrag en boosheid komen steeds minder vaak voor. We waren nog bezig met het versterken van de vaardigheid om samen te spelen in plaats van tegen elkaar. Ik vind jou een topper omdat je mij zo duidelijk hebt laten zien dat dit nog veel te spannend voor je is.
Bedankt voor deze eyeopener. We zullen nog veel samen spelen, zodat jij op jouw eigen tempo kunt groeien en ontwikkelen!
Ontdek lichaamsgerichte werkvormen voor het reguleren van spanningen en gevoelens bij kinderen.
Wil jij als professional kinderen helpen bij het reguleren van hun spanningen en emoties? Lees hier dan meer over affectregulerende vaktherapie.
Daarnaast ontdek je in de module Lichaamsbewustzijn hoe je kinderen lichaamsgericht kunt ondersteunen bij het omgaan met stress en emoties. De Kind in Beweging-methode biedt therapeuten praktische handvatten om voorbij probleemgedrag te kijken en diepgaandere veranderingen voor iedere denkbare hulpvraag teweeg te brengen – en dat allemaal ervaringsgericht via spel, beweging en creativiteit.
Over Manon
Manon Gervink is psychomotorisch therapeut, systeemtherapeut & training ervaringsgerichte therapie.
Als psychomotorisch therapeut en systeemtherapeut werkt ze ruim 15 jaar ervaringsgericht met (hoogbegaafde) kinderen, jongeren en gezinnen.
Hoe ik je verder kan helpen?
Gezin in Beweging
Praten is belangrijk, DOEN is vaak nog effectiever!
Met de methode Gezin In Beweging leer ik jou om snel het juiste ervaringsgerichte gereedschap te vinden.
Werkvormen kinderen
Jij bent toe aan nieuwe inspiratie om je kinderen écht vooruit te helpen! Ontdek hoe jij vol vertrouwen lichaamsgericht kan werken met kinderen.